Bijzondere verrichtingen in 2019: wat is er veranderd?
Wat zijn de bijzondere verrichtingen voor het CBR praktijkexamen voor de auto sinds 2019? Zowel op 25 maart als op 1 juni 2019 vonden een aantal belangrijke wijzigingen plaats. Wij zetten de actuele bijzondere verrichtingen voor je op een rij, in plaats van de bijzondere manoeuvres zoals ze voorheen heetten.
Het praktijkexamen ziet er sinds 2019 los van de bijzondere verrichtingen op een aantal punten anders uit. De situatiebevraging is komen te vervallen, net als de stopopdracht. De zelfstandige route zal primair leunen op het gebruik van het navigatiesysteem en het recht achteruitrijden is een zelfstandig examenonderwerp geworden.
Recht achteruitrijden
Het recht achteruitrijden is een zelfstandig onderdeel van het praktijkexamen voor de auto bij het CBR geworden. Het is de bedoeling om over een lengte van 20 meter in een rechte lijn achteruit te rijden. Dat dient nagenoeg evenwijdig aan de rijbaankant te gebeuren, om te laten zien dat er sprake is van een daadwerkelijke rechte lijn.
Voertuigbeheersing tijdens het recht achteruitrijden
Benieuwd hoe je het recht achteruitrijden in de praktijk dient uit te voeren? Dit zijn de belangrijke instructies om rekening mee te houden:
- Stop op voldoende afstand van de rechterzijde van de rijbaan
- Zorg dat de wielen recht vooruit staan op het moment van stoppen
- Rijd met lage snelheid in een rechte lijn achteruit
Tip: het is toegestaan om het bovenlichaam zo te draaien dat je rechterhand het stuur niet meer vast heeft.
Tip: je mag kleine stuurbewegingen maken om nagenoeg evenwijdig aan de rijbaankant te blijven rijden.
- Stop na ongeveer 20 meter achteruit te hebben gereden
- Rijd weer vooruit weg zodra dit veilig kan
Veranderingen sinds 25 maart 2019
Benieuwd hoe de bijzondere verrichtingen sinds 2019 in elkaar zitten? Op 25 maart vonden er een paar wijzigingen plaats. Sindsdien maakt de situatiebevraging geen onderdeel meer uit van het praktijkexamen.
Let op: de situatiebevraging zit niet meer in het praktijkexamen, maar nog wel in de Tussentijdse Toets.
Sinds 25 maart 2019 dien je zelfstandig een route te rijden met behulp van het navigatiesysteem. Bovendien krijg je een specifieke opdracht voor een bijzondere verrichting. Hier zit een productief element in, waarmee je laat zien dat je het voertuig en de verrichting onder de knie hebt. Je krijgt twee opdrachten, die de examinator je aangeeft.
Veranderingen sinds 1 juni 2019
Ook per 1 juni 2019 zijn er een paar wijzigingen doorgevoerd. Sindsdien is het recht achteruitrijden een onderdeel van het praktijkexamen én de Tussentijdse Toets. Bovendien is het achteruitrijden in een bocht onderdeel van zowel het praktijkexamen als de Tussentijdse Toets.
Bijzondere verrichtingen in 2019
Benieuwd naar de bijzondere verrichtingen zoals die gelden sinds 2019? Het gaat om de volgende verrichtingen:
- In- en uitstappen
- Voorbereidings- en controlehandelingen
- In een rechte lijn achteruitrijden
- Achteruitrijden van een bocht
- Parkeren in een haaks of schuin vak
- Fileparkeren
- Omkeren door te steken
- Omkeren door een halve draai
- Hellingproef
Bij de bijzondere verrichtingen in het autopraktijkexamen komt een kleine wijziging per 1 december 2019. Bij het uitvoeren van omkeren door te steken is het dan niet meer verplicht om alleen de rijbaan te gebruiken. Hierdoor wordt het mogelijk om naastgelegen parkeervakken te gebruiken bij deze verrichting. Dit geldt wanneer de totale breedte tussen de trottoirbanden ongeveer 1,5 autolengte is.
Uiteraard zullen we de bijzondere verrichtingen met je oefenen tijdens jouw rijopleiding. Heb je daar vragen over of wil je graag gaan starten? Bel ons, stuur ons een e-mail of gebruik ons online contactformulier. We horen graag van je.