Autorijles
Autorijles
Autorijles vanaf € 45,-
Autorijles vanaf € 45,-
Boek nu online je eerste rijles
Boek nu online je eerste rijles
Al meer dan 45 jaar
een begrip in de regio!
Al meer dan 45 jaar
een begrip in de regio!
Rijscholen:  Den Haag - Leiden - Zoetermeer - Delft - Rotterdam - Spijkenisse - Hellevoetsluis

Schrijf je nu in voor de online theoriecursus die begint op 15 april 2024

Vrienden met de vrachtwagenchauffeur: voor een beetje begrip

Vrachtwagenchauffeurs die elkaar inhalen op de snelweg wekken bij veel automobilisten enorm veel irritatie op. En toch zouden die dat misschien best begrijpen, als ze zelf al een half uur achter iemand zouden zitten die eigenlijk een paar kilometer te langzaam rijdt.

Er heerst veel onbegrip tussen de beide, omdat de chauffeurs op hun beurt weer heel goed kunnen uitleggen waarom automobilisten er onderweg maar weinig van bakken. De twee werelden lijken soms ver uit elkaar te liggen, al moeten ze het toch samen doen op dezelfde (snel)weg.

In Nederland mogen vrachtwagens maximaal 80 kilometer per uur rijden, in de Europese Unie is dat verder 90 kilometer per uur. Het snelheidsverschil is met name ’s avonds na 19:00 uur groot, als er in Nederland op veel stukken 120 of 130 kilometer per uur is toegestaan.

Niet tussen twee vrachtwagens

Automobilisten zouden beter rekening kunnen houden met vrachtwagens. Dat leren we tijdens de rijlessen. Bijvoorbeeld om niet tussen twee vrachtwagens te gaan rijden. En om alvast rekening te houden met het grote snelheidsverschil. Dat helpt om ver genoeg vooruit te kijken en op tijd opzij te kijken om van baan te wisselen.

Daarnaast gaat het om inzicht in het verkeer, en om rekening houden met de vaak logge vrachtwagen met een (zeer) groot gewicht. De vrachtwagens hebben een dode hoek en zijn niet zo wendbaar als een personenauto.

Door hier beter rekening mee te houden kunnen automobilisten duidelijker aangeven wat ze van plan zijn. Vrachtwagenchauffeurs kunnen daar rekening mee houden, zodat de beide groepen meer begrip voor elkaar zullen krijgen.

 

Veilig in- en uitvoegen

Ten slotte kan het in heel praktische situaties lastig zijn als er veel vrachtwagens rijden. Beginnende bestuurders die moeten invoegen hebben daar in de rijlessen vaak last van. Ze weten niet goed of ze achteraan zouden moeten aansluiten, er nog voor kunnen of er toch tussendoor moeten gaan.

Het is bijvoorbeeld belangrijk om de snelheid goed aan te passen. Door daarnaast tijdig aan te geven wat je van plan bent kunnen de chauffeurs van vrachtwagens daar alvast rekening mee houden. En lukt het bijvoorbeeld om op te schuiven naar de tweede baan, als daar op dat moment geen verkeer rijdt.

Een colonne aan vrachtwagens kan best lastig zijn, ook bij het uitvoegen. Het is belangrijk om ver vooruit te kijken en op tijd aan te geven wat je van plan bent. Alleen op die manier kunnen anderen om je heen daar goed op inspelen en anticiperen.

Dat is waar we extra aandacht aan besteden tijdens de rijlessen. Het voorkomt onnodige irritatie bij zowel de automobilisten als de chauffeurs. En het voorkomt ongevallen, door veiliger te rijden. En rekening te houden met anderen in het verkeer, ook als dat betekent dat er (tien)tallen tonnen aan verschil in gewicht tussen zit.

 

Een geslaagd idee!