Wat is gevaarherkenning? 3 tips om alle examenvragen goed te beantwoorden
Gevaarherkenning is een belangrijk onderdeel van het theorie-examen bij het CBR. Je zal tijdens het examen moeten aantonen dat je gevaar tijdig herkent, terwijl je tegelijkertijd weet wanneer je niets hoeft te doen of het voldoende is om je gas los te laten.
Wij zetten de belangrijkste tips voor gevaarherkenning voor je op een rij, zodat je in iedere situatie weet wat je moet doen. Dat helpt je om het theorie-examen voor je auto te halen en is bovendien van waarde als je eenmaal zelf de weg op gaat.
Gevaarherkenning tips: remmen, gas loslaten of niets doen
Gevaarherkenning tips: remmen, gas loslaten of niets doen
Je hebt binnen de vragen voor gevaarherkenning drie mogelijkheden:
- Remmen
- Gas loslaten
- Niets doen
Remmen
doe je als er in het verkeersbeeld sprake is van zwakkere of instabiele verkeersdeelnemers. Net als wanneer er sprake is van tegenliggers op smalle wegen en als je werkzaamheden of obstakels op de rijbaan voorbij zal rijden.
Verder dien je te remmen als je wilt inhalen en tegelijkertijd tegenliggers wilt passeren, net als voor een onoverzichtelijke of een gevaarlijke kruising. Verder zal je remmen bij een verkeersbeeld in drukke woon- of winkelgebieden en bij scholen, net als wanneer er sprake is van een onoverzichtelijke of scherpe bocht. Tenslotte zal je remmen bij het ontstaan van een file of een stremming, net als wanneer er sprake is van grote onderlinge snelheidsverschillen.
Gas loslaten
In een aantal andere situaties is het voldoende om gas los te laten. Daarvan is sprake wanneer het verkeersbeeld voor gevaarherkenning ervoor zorgt dat je de situatie niet helemaal vertrouwt, maar je die wel goed kunt overzien. Bovendien dient er geen sprake te zijn van direct gevaar en heb je je snelheid al aangepast aan de situatie.
Niets doen
Tenslotte kan er binnen gevaarherkenning sprake zijn van situaties waarin je helemaal niets hoeft te doen. Dat is het geval als je de situatie goed kunt overzien en er geen sprake is van direct gevaar. Er dient voldoende ruimte beschikbaar te zijn om de handeling uit te voeren en er is geen sprake van een groot onderling snelheidsverschil. Tenslotte dient er hiervoor een vluchtmogelijkheid aanwezig te zijn.
Theoriecursus tijdens je rijopleiding
Tijdens de theoriecursus binnen je rij-opleiding krijg je uitgebreid de kans om te oefenen met gevaarherkenning, zodat je de bovenstaande drie situaties steeds beter leert herkennen. Om actief te remmen als er sprake is van gevaar, je gas los te laten als je de situatie goed kunt overzien en niets te doen als er sprake is van een verder veilige situatie. Zo kun jij de vragen over gevaarherkenning tijdens het examen bij het CBR goed beantwoorden en ga jij daar ook als je het rijbewijs eenmaal hebt goed mee om.